.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
این‌بار در گرگان ؛
کلاهبرداری‌ میلیاردی با سوء‌استفاده از مقدسات دینی !
مالباختگان پس از پیگیری‌های مکرر از مراجع ذی‌صلاح متوجه شدند كه اين صندوق تامین سرمایه‌گذاری با "مدیریت عامل و رئیس هیات مدیره" و "نايب رئيسي هيئت مديره" يك فرزند و پدر در استان مازندران (شهرستان‌های نکا و ساری) و در استان گلستان (شهرستان گرگان) تشکیل و بدون مجوز از بانک مرکزی فعالیت کرده است.
کلاهبرداری‌ میلیاردی با سوء‌استفاده از مقدسات دینی !

این‌ روزها دیگر تجمع مالباختگان در مقابل مؤسسه‌هايي كه بعضاً عنوان مقدس نيز دارند و قفل بزرگی بر در آن‌ها نصب شده، کار عادی مردمی است که زندگی‌اشان را به خاطر اعتمادی نابجا به یک مجوز و ناآگاهی از مسائل مالی تا مرز خطر کشانده‌اند.

اوایل امسال انتشار خبر کلاهبرداری یک موسسه مالی و اعتباری در گرگان، شوکی زيادي به افكار عمومي اين شهر وارد نکرد چرا که به غیر از آن مؤسسه، نهادهای دیگری نیز بودند که با استفاده از نام ائمه‌اطهار(ع) و وعده‌های دورغین، توجه مردم را به سمت خود جلب کرده و پول هنگفتي به جیب زده بودند.

هنوز مدت زیادی از سوء‌استفاده موسسات اعتباری از القاب و اسامی که مردم آن را مقدس می‌شمارند، نمی‌گذرد اما در طی همین زمان کوتاه، مال‌باختگانی که زندگی‌شان در این راه نابود شده است، بدون توجه به اینکه آن موسسه تنها نام مقدسي را یدک می‌کشد با دلی پر از درد از آنان یاد می‌کنند.

در عين حال، بی‌تفاوت بودن نسبت به این موضوع و سرپوش گذاشتن بر اقداماتی که با سوء‌استفاده از مقدسات صورت می‌گیرد منجر به شکستن مقدسات می‌شود بنابراین باید به فکر چاره‌ای اساسی در این زمینه بود.

چندی پیش با افتتاح يك صندوق تامین اعتبار در گرگان، 960 نفر از مردم این شهرستان که بیشتر از قشر کم‌درآمد جامعه بودند، به سختی مبالغی را تهیه کرده و به امید استفاده از تسهیلات و گرفتن وام با بهره یک و نیم درصد، برای ایجاد سرپناه، ازدواج، اشتغال و غیره، 14 میلیارد ریال حساب سپرده در این موسسه که با مجوز از اداره تعاون در حال فعالیت بود، افتتاح کردند.

این صندوق همچنین با به‌كارگيري افرادی به‌عنوان پرسنل که بعضا اعتماد مردم را جلب کرده بودند، توانست نگاه‌ها را بیشتر متوجه خود کند اما سپرده‌گذاران بر حسب مراجعات مکرر متوجه شدند که در اواخر بهمن سال گذشته اين صندوق به تعاوني تغییر نام یافته و مسئول شعبه نه تنها برای ارائه تسهیلات اقدامی نمی‌کند بلکه از تادیه اصل سرمایه نیز امتناع می‌ورزد.

مالباختگان پس از پیگیری‌های مکرر از مراجع ذی‌صلاح متوجه شدند كه اين صندوق تامین سرمایه‌گذاری با "مدیریت عامل و رئیس هیات مدیره" و "نايب رئيسي هيئت مديره" يك فرزند و پدر در استان مازندران (شهرستان‌های نکا و ساری) و در استان گلستان (شهرستان گرگان) تشکیل و بدون مجوز از بانک مرکزی فعالیت کرده است.

مالباختگان مراتب را طی شکوايیه‌ای با عنوان اخلال در نظم اقتصادی کشور به دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خود ارائه و طی پرونده‌ای در شعبه اول بازپرسی گرگان مطرح کردند. از طرفی مالباختگان استان مازندران نیز پرونده‌ای را در دادسرای نکا مطرح کرده بودند که بر این اساس برای مديرعامل صندوق كه به‌عنوان متهم اصلی متواری بود، قرار بازداشت صادر شده بود اما پدر وی يعني نائب رئیس صندوق در زندان گرگان به سر می‌برد.

در این میان آنچه که بیش از همه چیز جای بحث و بررسی دارد، این است که با توجه به اینکه مدیرعامل این صندوق 40، فقره چک برگشتی داشته است، پلیس امنیت شهرستان نکا در مهر سال 89 هشدارهای لازم را درباره وی داده بود اما به نظر می‌رسد، سپرده‌گذاران این هشدارها را جدی نگرفته‌اند چرا که این صندوق تا شش ماه بعد از این موضوع به فعالیت خود ادامه داد.

زنگ خطری که دیر به صدا درآمد


رئیس اداره تعاون شهرستان گرگان ششم بهمن سال گذشته طی نامه‌ای به دادستان استان گلستان، شرکت تعاونی اعتبار مزبور را با ذکر شماره ثبت از نظر خود فعال اعلام کرده است در حالی که بانک مرکزی دوم شهریور همان سال، این تعاونی را متخلف می‌داند.

با مروری کوتاه بر اخبار می‌توان دریافت که بانک مرکزی در روزهای نخستین اسفند سال 89، طی هشداری به بانک‌های کشور، فعالیت ۱۵ موسسه تعاونی اعتباری را که نام موسسه مورد بحث نيز در ميان آن‌ها است، غیرمجاز و موجب مخاطرات امنیتی در فضای بازار رسمی پولی کشور دانسته و خواستار ارائه نکردن خدمات بانکی به مؤسسات پولی بدون مجوز از بانک مرکزی شده است.

به گفته یکی از مالباختگان، ای کاش این هشدار بانک مرکزی کمی زودتر داده می‌شد چرا که مردم گرگان تا قبل از به صدا درآمدن این زنگ خطر، پول‌های خود را در این موسسه سپرده‌گذاری کرده بودند. اکنون نیز مالباختگان با از دست دادن سرمایه خود، زندگی‌اشان دچار مشکلات فراوانی شده، به نحوی که تعدادی از آنان دچار بحران روحی و تعدادی دیگر نیز که به انگیزه گرفتن وام بیشتر تمام زندگی خود را فروخته و در این موسسه سرمایه‌گذاری کرده بودند، در آستانه طلاق قرار دارند.

مرغ میلیاردی از قفس پرید

اوایل مرداد امسال تعدادی از سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری مزبور که خواهان رسیدگی به پرونده مذکور بودند در مقابل دادگستری شهرستان گرگان تجمع كردند.

یکی از تجمع كنندگان در این باره می‌گوید: فردی كه متهم اصلی برداشت وجوه سپرده‌گذاران است، در استان مازندران دستگير شد، اما در حالی كه شاكيان خواستار رسيدگی به پرونده او شدند، به اين نتيجه رسيدند كه با سپری شدن سه ماه از اين ماجرا، نه تنها هيچ گونه ترتيب اثری به ادعای آنها داده نشده بلکه متهم اصلی اين پرونده با قيد ضمانت آزاد شده است.

همچنین یونسی یکی دیگر از مالباختگان در این باره می‌گوید: ما به همه مراجع مرتبط اعم از وزارت تعاون، استانداری، فرمانداری، شورای شهر، سپاه، اطلاعات و صدا و سیما و غیره مراجعه و مکاتبه داشته‌ایم. زیرا اکنون که بیش از دو ماه از این جریان می‌گذرد، متهم اصلی پرونده به وضعیت موجود رسیدگی نکرده است.

وی با بیان اینکه هیچ‌کدام از ما سپرده‌گذاران گمان نمی‌کردیم این موسسه که به نام مقدس مزین شده، به مشکل بربخورد، ادامه می‌دهد: موسسه مذکور اسفند سال گذشته با پرداخت 13 درصد از طلب سپرده‌گذاران اعلام کرد که اردیبهشت ماه تمام وجه دریافتی را به صاحبانش باز می‌گرداند اما هنوز اقدامی در این زمینه نكرده است.

960 مالباخته گرگانی اکنون خواهان رسیدگی سریع به این پرونده 14 میلیارد ریالی هستند و با توجه به متواری بودن متهم اصلی و برخي دیگر از متهمان، از دستگاه قضایی می‌خواهند که نسبت به ضبط اموال و دستور عدم انتقال املاک آنان اقدام لازم صورت گیرد. منع خروج از کشور متهم اصلي، شناسایی املاک و دارایی‌های وی و ضبط آن به نفع مالباختگان، تقبل مسئولیت از سوی بانک مرکزی، در نظر گرفتن بازپرس ویژه برای این کار و برگشت اصل سپرده سپرده‌گذاران و جبران خسارات‌های وارده و ضرر و زیان‌های مربوطه از جمله خواسته‌های مالباختگان است.

سوء‌استفاده از اسامی مقدس تا ناکجا آباد!

چند سالی است که برخي از موسسه‌هاي اعتباری با استفاده از اسامی مقدس فعالیت خود را آغاز کرده و با وعده پرداخت وام‌های کم بهره و تسهیلات، سپرده مردم را جمع‌آوری می‌کنند. شاید نبود نظارت بر فعالیت اینگونه موسسه‌ها یا هماهنگ نبودن با بانک مرکزی دلیل اصلی ورشکستگی و تعطیلی آن‌ها باشد اما نباید غافل شد که تعطیلی این موسسه‌ها که عناوین معنوی را یدک می‌کشند، نه تنها مردم را نسبت به نظام و مقدسات بدبین می‌کند بلکه برای بیگانگان و ضد انقلاب خوراک تبليغاتي آماده مي‌كند. علاوه بر این عملکرد ناموفق این‌گونه موسسات، به خدمات و فعالیت‌های مطلوب موسسات مالی و اعتباری دیگر خدشه وارد می‌کند.

پرونده مالباختگان موسسه گرگاني، نخستین و آخرین پرونده در این زمینه نیست. مرغان آسمان هم دیگر جریان این موسسات کلاهبردار و سرگردانی مردم را می‌دانند. اما باید در مورد اینکه چگونه موسسات مالی و اعتباری با استفاده از اسامی ائمه‌اطهار و نام‌هایی که برای مسلمانان مقدس است، میلیاردها تومان سرمایه مردم را نابود می‌کنند و همچنین دقت بیشتر در مورد انتخاب عنوان برای موسسات مالی، با مسئولان مربوطه به بحث و گفتگو نشست.

این‌ روزها دیگر تجمع تعدادی از سپرده‌گذاران مالباخته در مقابل موسسه‌ای که قفل بزرگی بر در آن نصب شده، کار عادی مردمی است که زندگی‌اشان را به خاطر اعتمادی نابجا به یک مجوز و ناآگاهی از مسائل مالی تا مرز خطر کشانده‌اند. مردم گرگان دیگر نمی‌خواهند بدانند مسئول انجام تعهدات تعاونی اعتباری كه اموال آن‌ها را پس نمي‌دهد، کیست بلکه تنها خواسته‌اشان رسیدن به پولی است که آن را با زحمت به دست آورده بودند و در پی یافتن راهی برای استرداد سرمایه‌های از دست رفته‌اشان هستند.

منبع : رجانیوز


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.075 seconds.